Do's & Don'ts - mat mat mat

Mat mat mat, så gott och ack så viktigt. Jag älskar verkligen mat, nästan all sortes mat det enda jag inte är förtjust i är kaviar.. men annars mja vissa äter för att leva jag lever för att äta ungefär.
Men vad kan man tänka på för att äta got men ändå hälsosamt? Här nedan har jag gjort en liten lista på Do's och Don'ts som tåls att tänka på.

(Och jag är inget proffs osv osv osv.. jag säger det jag vet och är det något ni tycker låter skumt, säg till! Jag kanske haft fel)


Do's


Drick mycket vatten, ni har hört det förutom men frågan är hur ofta gör ni det? Drick ett glas iskall vatten varje morgon det hjälper magen att komma igång och jag tycker att man vaknar till lite.
Ställ ett glas vatten inne på toa och fyll på varje gång du tömmer så att säga, drick vatten till varje måltid. Jag dricker väääääldigt ofta tee vilket också är bra.

- Ät var tredje/fjärde timma, då håller du ett jämt blodsocker vilket leder till att du mår bättre och inte blir lika söt sugen. 

Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en tiggare.
Många äter en liten snabb frukost, en större lunch och en ännu störe middag men jag skulle föreslå att ni gör tvärtom mer på morgonen och minska storleken på portionerna mot kvällen.(Det är inte skillnad på ämnesomsättningen på kvällen men du rör på dig mer under dagen och behöver mer energi då.)  Ät framförallt en bra och stadig frukost! 

Ät minst en frukt om dagen, Åh frukt är så himla gott och även bra för kroppen. Vissa säger att frukt inte är bra då det är socker i, men jag tycker att frukt är något så naturligt så det är hur bra som helst. Men du behöver kanske inte äta tio om dagen! 

- Ät långsamma kolhydrater,
finns i bla. bönor och baljväxter, fullkornspasta, råris,potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd. (Alltså, minska de ljusa snabba kolhydraterna)

- Ät långsamt och ät mindre, ta en paus innan du tar en omgång till. 

- Ät efter träning, viktigt att få i sig protein, kolhydratet, fett och vitaminer. (därför jag äter proteinpulver, man kan aldrig få för mycket protein däremot får många i sig för lite!) När du tränar gör du av med så pass mycket energi och då måste man fylla på igen, gör du inte det bryts musklerna ner och risken för att du blir sjuk är stor. 

- Ät naturliga rena saker, frukt, sallad, grönsaker. (Dock är jag emot att endast leva på sallad.. fy!)

 - Ät nötter och frön. Ni anar inte hur gott de är och hur mycket bättre det är för kroppen än cornflakes eller kelloggs k. Jag brukar ha det istället för flingor i filen, helst blandar jag i alla möjliga nötter och frön plus goda bär!  




Dont's 

- Hoppa inte över måltider, 
vissa tänker att om jag äter mindre under dagen så går jag ner i vikt dett är fel! När du slutar äta ställer kroppen in sig på svält och lagrar allt du stoppar i dig. Så om du äter frukost sedan flera felra timmar senare middag kommer kroppen bara att lägga på sig allt du äter till middag istället för att använda det som energi. Dessutom blir du bara svag, hängig, irriterad och tillslut äter godis eller annat socker för att bli pigg. De funkar ju inte!

- Ta inte bort fett, många som vill gå ner i vikt börjar med att ta bort alla fett. Men det är helt fel tänk. Visst du kan minska på sådant fett som chips men vanligt smör och riktig grädde är bra. Strunta i light produkterna!
enligt Dr Lipman,  är det inte fett som gör dig fet. "Fett är inte vad som gör dig fet - det är socker, vete och raffinerade kolhydrater som gör detta eftersom de orsakar frisättning av insulin, vilket leder till fett lagring" 

- Dieter när du börjar träna, många tänker nu ska jag komma igång, sluta äta och börja träna.. typ. Men det är helt fel, du behöver mat, framför allt när du tränar. 

- Ta inte bort alla sötsaker! Ja ät det för fan, men med måtta. Man måste få unna sig ibland och jag finner mig mer sugen på gosaker när jag förbjuder dem än när jag bara äter det ibland. Vem känner igen sig?




Trackback


Kontakt: fanny.mattila@live.se Flickr Tumblr Portfolio Lookbook