Mina tankar kring kost och träning.

Eftersom att det va en hel del som gärna ville att jag skulle skriva om träning och hälsa så får jag la göra det då. Men först och främst tänkte jag göra några saker klart för er. 

1. Jag anser inte mig själv vara överviktig, men jag vill minska i kroppsfett och bygga mer muskler samtidigt som jag vill äta på ett sätt som är hälsosamt för mig.

2. Jag äter efter en glutenfri kost eftersom att jag är intolerant sedan tio år tillbaks. Jag har inte så mycker problem med det då jag har levt med det så länge, men jag har också accepterat det lättare när jag på senaste tiden har läst på om att gluten kanske inte ens behövs i människas kost. Vissa mår bättre utan! (bra blogg!)

3. Jag tränar för att jag vill, jag tycker det är kul och jag tycker om att utmana mig själv och testa nya grejer. Men känner jag då en dag inte för att träna så gör jag inte det. Punkt slut. 



Nu vet jag inte om ni är överviktiga och vill gå ner i vikt, ohälsosamma och vill bli hälsosammare eller helt enkelt bara bli mer peppad men innan jag ger tips som jag inte vet om ni fattar så tänkte jag förklara lite hur jag tänker. 

För mig är det viktigt att äta var tredje/fjärde timme,(Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsfika)främst för att jag annars får lågt blodsocker vilket leder i mitt fall till migrän, men det är också bra eftersom att jag då inte hinner få lågt blodsocker och där av inte små äter onödiga grejer.
Jag tycker också att det är viktigt att jag äter saker som ger mig något, som jag blir mätt på och får energi av. Alltså tänker jag en del på vad jag äter, men jag räknar inte kalorier det tycker jag man blir knäpp i skallen av utan jag kollar mer lite på varorna när jag handlar hur mycket protein, fibrer, kolhydrater och socker det jag äter faktiskt innehåller. Sen stirrar jag mig inte blind på siffrorna utan helt enkelt bara så att jag är medveten utav vad jag stoppar i mig sen när det är dags att äta.
Till exempel när jag äter frukost, försöker jag tänka på att få i mig mer proteiner än vad jag får i mig snabba kolhydrater (äter hellre två ägg än två ljusa bröd), jag äter också alltid en frukt till antingen som den är men oftast blandar jag ner det i filen/kvargen.  Jucie/saft/läsk är för mig lyx, det är inget jag stoppar i mig ofta.
Godis/kakor/glass är förbaskat gott, det har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka så det tillåter jag mig själv att äta på helgerna. Men när jag märker (som nu!) att nu har jag ätit godis varje helg och tänker på socker hela tiden då säger jag stopp. Så just nu försöker jag att inte äta socker så att jag inte är sugen helatiden och när jag märker att jag inte har godis suget så tillåter jag mig själv att äta det igen.
Jag tror nämligen inte på att ta bort det helt ur kosten, vi människor ÄR sugna på socker, vi tycker om det och när man förbjuder något helt vill vi bara ha det mer, mer och mer! 

Att äta snabbmat så som Mcdonald's, händer kanske en gång om året haha så det tänker jag inte ens prata om här. Har aldrig vart en snabbmats människa och det borde ingen vara. Punkt slut!





Vad det gäller träningen kan man säga att jag mer har "vardags tränat" hela mitt liv. Det har liksom aldrig blivit något seriöst. Men ett måste är i alla fall att röra på mig minst 40 minuter varje dag och helst gå 10 000 steg under en dag, detta är för att inte gå upp i vikt. Som ni säkert vet utövar jag en hel del yoga också, det gör jag olika mycket beroende på hur sugen jag är på det men försöker göra det minst en kvart varje dag. (om jag inte är sjuk eller helt enkelt känner neeeeej va tråkigt)
Men nu på senaste har jag försökt jobba lite mer på min kropp då jag vill se resultat så har faktiskt köpt mig proteinpulver, en shaker och skall skaffa mig ett gymkort. Åh det ska bli så kul!







Kommentarer
Postat av: d e t o n a t e

Jättebra inlägg, har sådan himla lust att ta itu med träning och sådant men har lite svårt att komma till skott haha. Ditt inlägg inpsirerade mig dock :-)

2012-06-13 @ 22:27:02
URL: http://detonate.blogg.se/
Postat av: Sofi c

får verkligen sug till att ta tag i hälsan efter allt du skrivit! Nu när det är sommar kanske det blir lättare med. Fortsätt med såna här inlägg!! :D

2012-06-13 @ 22:33:33
Postat av: Fotograf MissJeni

Sunt förnuft är en härlig inställning och du har precis det. Du vill må bra helt enkelt. Och det är så viktigt att ändra på synen att bara för att man tränar betyder det att man vill gå ner i vikt. Oftast går man faktiskt UPP i vikt just för att muskler väger mer än fett.



2012-06-14 @ 10:49:06
URL: http://jeni.blogg.se/


Läs nedanstående före du kommenterar

OM REDIGERING

-Jag redigerar alla mina bilder i photoshop cs5

-Jag har förklarat hur jag redigerar dem, kolla under photoshop & tips!



OM KAMERAUTRUSTNING

-Jag fotar med en NikonD90

All reklam eller spam kommer att raderas
:

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kommer du hit ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakt: fanny.mattila@live.se Flickr Tumblr Portfolio Lookbook